2013-12-17

Takut nak bercakap kat depan?

Assalamualaikum...

Aku hanya manusia biasa. Tiada yang istimewa. Sama seperti anda yang baca ni. Ada perasaan takut, malu, tak berani, nervous. Semua ada. Namun, kalau menjadi pelajar Malaysia ni, setiap pelajar WAJIB dibiasakan untuk bercakap di hadapan khalayak ramai terutamanya ketika sesi pembentangan di sekolah, universiti dll. Macam mane perasaannya ye? Saye ni baru jer tingkatan 5 (2014) Tak lame lagi masuk Universiti. waaaa!!!!! Tak berase masa ini cepat berlalu. Ada yang nak recommend tak mane tempat yg baik? nak ambik medic? hehehe Kadang2 rasa nak pergi Egypt, Korea, byk lgi tmpt laa.

Baiklah, Aisyah ada baca satu blog cara nak mengatasi takut di khalayak ramai.
1. Berdiri di hadapan cermin yang paling besar (Yang boleh nampak semua anggota badan anda) Paham kan?

2. Yakinkan diri anda dan bayangkan anda hendak bercakap di khalayak ramai. BANYAK 100 orang ke?

3. Gementar tak? Kalau gementar, fikirkan bagaimana wakil orang berpidato di sekolah anda? universiti ke? pidato antarabangsa ke? BAGAIMANA ORANG PROFESSIONAL TU BERDIRI? ikut...

4. Bernafaslah secara normal. Disebabkan kita terlalu nervous, kita tak sedar bagaimana kita bernafas. Pernafasan tu mempengaruhi jugak tau? Nafas secara normal. Kalau kita nak bercakap tu jangan laju sangat, tariklah nafas tu jugak. Ye tak?

5. Yang ni penting. Keluarkan suara anda. Keluarkan. Jangan malu-malu. Kalau bercakap bukan main besar lagi suara. Nak bercakap kat depan. Ya Allah. Keciknya suara. Sebabnya orang tak dengar dan orang tahu kita sedang nervous!

6. Tips ni saya tengok satu blog. Dia cakap cari seebatang pokok yang besar/kecil, cakap kat depan pokok tu dengan memek muka yang lain, suara yg lain. Apa reaksi kalau obrckp dgn ssuatu yg tidak mberi maklum balas dgn kita? Jgn wkt ramai org. Nanti org fikir kita gila!

7. Ini yg paling mudah. Tanya soalan dgn pendengar. Ini mewujudkan hubungan dua hala di antara pendengar dan kita.

8. Mesti kita na pendengar dengar apa yg kita cakapkan kan? Oleh itu gunalah fakta dan baca! Soalkan mereka. Tarikkan perhatian mereka.

9. Kawal pergerakan anda.

10. Kawal apa yang anda sebut apabila tidak sedar. Macam. emmm, aaaaa, errrr, ehh, ok, kan Ini dipanggil fillers.

11. Bayangkan kesudahan yg menggembirakan..

12. Berlakon seolah2 anda yakin berucap di khalayak ramai. Jangan nampakkan ketidakyakinan kita tu.


Selain itu, kalau nak hilang nervous, bolehlah bawak pen, genggamkan pen itu. Jangan bawak kertasa. Boleh nampak kegugupan kita sebab kertas itu bergoyang2...


ALHAMDULILLAH! ANDA BERJAYA. INSYAALLAH DENGAN TIPS2 INI, ANDA BERJAYA BERCAKAP DENGAN YAKIN DAN TIDAK GUGUP.

Photobucket

No comments:

Post a Comment