2016-05-16

Apa yang Saya Belajar dalam Diploma Perakaunan (Accountancy) ?

Assalamualaikum,

Hari ini Aisyah nak buat satu post tentang apa yang kita belajar (Untuk Account SAHAJA) [Aisyah dedahkan untuk Semester 1 SAHAJA ya]


1. Financial Accounting (Semester 1-5)

Dalam course (subject) ini, ada 5 stages, so stage 1 tu Financial Accounting 1 (FAR110), ini yang paling basic. Tetapi, kalau tak belajar betul-betul, main-main, lagha!!! probability untuk failed tu tinggi! Kalau failed, kena repeat benda ini untuk sem seterusnya, tak boleh ambik FAR160 (Sem 2), kena passed yang sem 1.

So, dalam subject ini, kita belajar:

Basic Theory in Accountancy
Journal
Journal Entries
Statement of Profit or Loss
Statement of Financial Position (MUST BE BALANCE!)
Bank Reconciliation

Sesiapa yang ada belajar prinsip akaun di sekolah, dapat advantages lah, tapi, sekarang belajar dalam English tau! Yang tak ada basic account jangan risau, Aisyah pun takde basic account masa masuk, belajar2 budak yang ada basic account yang mintak Aisyah ajarkan.

P/S: Failure untuk subject ini banyak jugak tau, belajar betul2, dah buntu tak tau boleh email Aisyah, insyaAllah Aisyah tolong and jawab.

2. MicroEconomics (ECO162)

Hah, yang ini ada 2 peringkat, MicroEconomics & MacroEconomics (yang ini belajar masa semester 4)

Dalam ini kita belajar Theory + Calculation. Theory ada essay, dalam ni more to theory. Calculation camtu je. Dapat je. Asal tahu formula, okay, boleh jalan!

Kita belajar...

Introduction to Microeconomics
Demand and Supply
Price Elasticities
Elasticities
Cost of Production, Profit Maximisation
Short Run & Long Run Supply
Tax, Subsidies

yang tu lah yang kita belajar, yang ada ekonomi asas dulu pun ada advantages. Aisyah dulu tak ambik ekonomi asas pun boleh jalan.. Alhamdulillah...

3. Introduction to Business (MGT153)

Yang ini, yang ambik programme Bussiness Admins & Banking pun ada ambik.

yang ini, Aisyah ada lemah sikit, sebab Aisyah tak minat sangat baca2 ni.. Alhamdulillah dapat jalan sem 1 dulu, dengan usaha gigih nak faham and hafal theory. EH! jangan hafal je tau, faham jugak. Ini ilmu kalau kita nak business kelak.

Subjek ini ada buat assignment buat company sendiri (of course dalm group), presentation, exam semua theory and essays.

Dalam subject ini kita belajar 10 topics. Selalunya lecturer dah set kan 1 topic 1 class, so, 1 class tu ada 3 jam.. Tahan lah ye. ada kena mengena sikiiit dengan economics dan accounts. Satu lagi! Subject ini kelak ada sambungan Semester 2, tapi kira macam cousin lah. Tapi passed je, susah nak repeat, kecuali assignment & quizzes malas nak buat! Sem 2 kelak ada introduction to management..

4. Business Mathematics (MAT112)

Yang ini, semua student boleh go on, dulu pun yang ini Aisyah punya favourite subject. Tengok tajuk subject pun Business + Mathematics. First topic dia dah belajar time spm kpd sesiapa yang ambik addmath. tajuk progression. lepas topic tu, dah tak ada kena mengena dengan add math, dah masuk business. belajar kira loan, bank, etc. BESTTT.... discount..

5. Core Subject - CTU101 (agama), ELC120 (english listening), HBU111 (kesatria)

okay, yang ini basic yang dipelajari Sem 1 . Selamat berjaya semua. Susah susah dahulu, senang senang kemudian.

Ada pertanyaan? email Aisyah sitiaisyah97@gmail.com // drop comment okay? Eh jangan lupa email yg korang isi dalam upu tu, email korang guna utk uitm tau, kalau  nanti kena verify untuk korang punya student portal. Student portal tu penting, untu print notes, cek kolej, print slip exam, daftar course, cek bil-bil..
Photobucket

35 comments:

  1. Hi salam, nak tnya. Kesatria tu belajar apa ye? *dapat dip perakaunan so sgt curious. nice sharing hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam... tahniah dpt dip perakaunan! 😊😊😊 Kesatria tu kokurikulum, utk sem 1 fokus belajar ke kawad asas & survival.

      Delete
  2. susah tak belajar account time diploma? sijil diploma boleh kerja kan? accounting time diploma busy ker, sempat tak kalo belajar sambil buat part time

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak susah pun kalau diploma sbb leveldiploma xsama dgn degree

      Delete
  3. Assalam kak nak tanya kalau xde addmath boleh apply ke coures account?

    ReplyDelete
  4. nak tanya , diploma akaun ada tak kena belajar addmath ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena belajar addmath tapi tak banyak la..

      Delete
  5. Btul kah topik progression je yg kena sentuh

    ReplyDelete
  6. Kalkulator jenis apa yg digunakan untuk kursus ni ye?

    ReplyDelete
  7. kalkulator fx570 mcm time sklh mnengah tu je tapi lgi okey kalau upgrade yg bru punya warna putih tu

    ReplyDelete
  8. klau takk ambil addmath camm mna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tak amik addmaths kena ada subjects accounting. like me, tak amik subject accounting tpi amik addmaths, saya dapat amik accounting tpi syarat kena C+ and above.

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum kak , saya nak tanya apa perbezaan course sistem maklumat perakaunan dan perakaunan?

    ReplyDelete
  11. Bidang kejaye untk course ni luas x n ape conth krje?

    ReplyDelete
  12. ape beza diploma akauntansi dan diploma perakaunan

    ReplyDelete
  13. mne mne tempat nak sambung belaja pon sama ke subjek yang kita akan belaja dalam diploma perakaunan ni?

    ReplyDelete
  14. course untuk akauntasi berapa tahun ya?lepastu akak sambung deg dekat mana..perjalanan akak nk sampai ke deg berapa tahun

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum..kak aisyah..umur saya masih 16 tahun,saya dah ada niat nk jadi akauntan and tngh ambik aliran akauntan tp saya ni tanya layak tak klu saya masuk diploma sedangkan markah koko saya lemah and English saya pon lemah

    ReplyDelete
  16. Kak aisyah nak tanya, apa beza diploma perakaunan dan diploma sistem maklumat perakaunan di uitm

    ReplyDelete
  17. standard ke subject dekat semua uni?

    ReplyDelete
  18. Assalam kak aisyah, saya anis mendapat tawaran untuk belajar diploma akauntansi.. Adakah diploma akauntansi sama dengan diploma perakaunan..

    ReplyDelete
  19. apa beza diploma perakaunan dan diploma sistem maklumat perakaunan???

    ReplyDelete
  20. Apa beza akauntansi dan perakaunan

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. hai kak. saya pun diploma in acc. sy pun xdak basic acc tp ambik dip acc. sy ambik ni sbb minat calculation. tapi, lps belajar tu, saya rasa cam faham tp bila buat x faham. makin lama sy jd makin malas dgn acc ni kak but my final is just around the corner. boleh akak kasi tips x camne nk survive acc ni? i am just totally lost with this online things. ;(

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih kurang sama laa dengan saya . duu saya amik sains tulen andthen smbung diploma amik acc

      Delete
  23. Assalamualaikum Kak
    Saya ni minat kira2 tp saya xamik akaun ngn ekonomi sbb saya amik sains tulen.
    Alhamdulillah addmath ngn math saya dpt A+.
    Saya ade mohon asasi kat UIA bidang ekonomi dan pengurusan sbb saya minat dan Alhamdulillah dpt. Dlm bidang tu ada ekonomi dan akaun.
    Tapi saya ambil keputusan sambung diploma tahfiz dan qiraat di Darul Quran sbb nak hafal quran dulu. InshaAllah tak lama lg saya nk habis diploma. Saya cuba survey universiti yang tawarkan sarjana muda yg ade ekonomi ngn akaun, tp kebanyakannya universiti hanya tawarkan kpd yg pernah masok asasi/stpm/ diploma yg 'berkaitan' sahaja. Jadi saya tak dapat mohon
    Akak tahu ke mana2 universiti yg boleh tawarkan bidang yg saya nk tu?
    Terima kasih kak :)

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum hye kak...nk tanya apa beza dip akauntansi dan diploma acc saya confuse la

    ReplyDelete
  25. Akak!. Nk tanya diploma sistem maklumat perakaunan dgn diploma perakaunan sama ke. Tolong jwb please. Smg dipermudahkan urusan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adik dapat tawaran belajar kat u mana?

      Delete
  26. Tkpe ke klau tkde basic akaun , ada menjejaskan ape ii ke kt U nnti

    ReplyDelete